söndag 2 mars 2008

Kladdkaka med citrus

Det här blev en god chokladkaka, men absolut ingen kladdkaka. Jag var lite besviken över det så nästa gång jag vill ha en kladdkaka med lite citrus gör jag mitt vanliga recept och tillsätter limeskal och saft. I originalreceptet ska man ha rivet skal från en apelsin och sedan 1 msk citronlikör, men jag valde att ta skal från en lime och sedan saften från en lime också istället.

Kladdkaka med citrus
(1 kaka)

3 ägg
2½ dl strösocker
finrivet skal från 1 lime
saften från 1 lime
1 burk kesella lätt (250 g)
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3/4 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt

Sätt ungen på 200 grader och smöra en bakform med löstagbar kant (ca. 24-26 cm). Vispa äggoch socker pösigt, blanda i det rivna limeskalet, limesaften och kesellan. Blanda de torra ingredienserna (vetemjöl, bakpulver, kakao, vaniljsocker och salt) i en bunke. Sikta ner mjölblandningen i ägg/kesellablandningen och rör om väl. Häll smeten i formen. Kakan ska gräddas i nederdelen av ugnen i 20 minuter, låt kallna.

Inga kommentarer: