måndag 25 februari 2008

Kladdkaka

Det här receptet kommer från min farmor, och är utan tvekan det godaste i tårt/kakväg jag någonsin smakat. Den är otroligt lätt att röra ihop, dock står det i receptet att smeten ej får vispas, men jag har alltid kört med elvisp och det blir lika gott. Jag brukar hoppa över vaniljsockret eftersom jag inte tycker om vanilj, men ärligt talat känns det inte någon större skillnad med eller utan.
Det är gott att ta några droppar mintolja i smeten också, men det kan lätt bli för många så ta det försiktigt.

Kladdkaka
(1 kaka)

3 ägg
4 ½ dl socker
1 ½ tsk vaniljsocker
6 msk kakao
2 1/4 dl vetemjöl
1 ½ dl smält smör (smälter du 150 g brukar det bli ungefär 1½ dl)

Sätt ugnen på 200 grader. Smöra en normalstor pajform och bröa med ströbröd eller mannagryn. Rör ihop alla torra ingredienser (sockret, vaniljsockret, kakaon och vetemjölet) och tillsätt sedan äggen och det smälta smöret. När smeten är jämn häller du ner den i pajformen och stoppar in det i ugnen för gräddning. Kakan ska gräddas i 15-20 minuter.

Inga kommentarer: